گرگان ما GORGAN

که گرگان ریشه در اسطوره دارد / هزاران نکته مستوره دارد

ایده یک شهروند برای رفع برخی مشکلات ترافیکی گرگان
نویسنده : علی نصیبی - ساعت ۱۱:٢٩ ‎ق.ظ روز جمعه ۳٠ امرداد ۱۳۸۸
 

اشاره: دوست نادیده و گرگاندوستی که از ابتدای راه‌اندازی وبلاگ با نام " شهروند " از " گرگان ما " بازدید و به ارائه نظر می‌پردازد چندی پیش مطلبی را درباره وضعیت ترافیکی شهر ارسال کرد که با کمی تلخیص در زیر می‌آید.

 نمی دانم چرا در جلسات مطبوعاتی رسانه‌ها با مسئولان ، هیچگاه توسط خبرنگاران وضعیت ترافیکی شهر بخصوص در تقاطع ها مورد توجه و انتقاد قرار نمی گیرد یا اصلا این موضوعات جایی در نشریات ندارند . تقاطع هایی که بیشتر وقت شهروندان را یا در پشت چراغ قرمزهای طولانی میگیرد و یا از روی بی برنامگی باعث قفل های ترافیکی و تصادف می شود.



عکس تزئینی است

نمی دانم در جهان امروز که زمان بسیار برای مردم اهمیت دارد چرا وضعیت شهرمان باید اینطور باشد!!!

به نظر من بهترین شیوه برای حل این مشکل ایجاد تقاطع های غیر هم سطح در شهر بوده که سالها پیش هم از آن صحبت به میان آمده بود اما انگار به بهانه کمبود بودجه و اعتبار ،هیچ وقت قرار نیست که پروژه‌های اینگونه در گرگان اجرا شود . در حالی که امروزه در شهرهایی‌هم‌ردیف با گرگان مانند ساری و بابل شاهد اجرای دومین و سومین پروژه تقاطع غیرهمسطح هستیم.

****

اما در گرگان یکی از نقاطی که به نظر من نیاز مبرم به اجرای این طرح دارد چهارراه چاله باغ (تابلو گرگانپارس) است که دارای چراغ راهنمای چند زمانه هم هست . تقریبا هر بار که از آنجا رد می‌شوم شاهد سروصدای رانندگان و بوق های ممتد و ... به دلیل اشتباه بعضی رانندگان دیگر که در لاین گردش به چپ قرار گرفته‌اند بوده‌ام ، بخصوص این روزها که مسافران هم از این مسیر تردد می کنند و با توجه به عدم آشنایی و نامشخص بودن علائم هشداردهنده و اعلام مسیر ، خط حرکت بقیه را بسته و به تبع آن ، راننده پشت سری هم با عصبانیت و بوق های پی در پی می‌خواهد آنها را به جلو هدایت کند.

من حق را به هردو می دهم چون مسافر آشنایی چندانی با این قسمت شهر ندارد و همین طور کسی که در گرمای ظهر مدت زیادی پشت چراغ قرمز بوده عجله دارد و باید باز هم منتظر بایستد. پس مقصر اصلی همات وضعیت ترافیکی شهر است که این یک نمونه از آن می باشد.

در این زمینه راه حلی که به ذهنم رسیده و البته نیاز به بررسی و برنامه ریزیی کارشناسی هم دارد این است که طرحی شبیه میدان امام حسین تهران اجرا شود به این صورت که ابتدا فضای اطراف این چهارراه خریداری و باز شود . بارها خود آن محدوده را بررسی کرده‌ام با این کار حدودا فضایی با اندازه فلکه کریمی باز می شود . بماند که‌خوشبختانه ساخت ساز جدیدی هم در این محدوده وجود ندارد پس اگر یک میدان با زیرگذر ایجاد شود  ماشین هایی که از شمال به جنوب و بالعکس در تردد هستند بدون هیچ مشکلی از وسط میدان که زیر گذر هم هست عبور می کنند درست مانند میدان امام حسین تهران.

همچنین ماشین هایی که می خواهند مثلا از سمت سازمان آب به طرف چاله باغ بروند دور میدان قرار گرفته و با ترافیک روان به آن سمت می روند و از چاله باغ به طرف شالیکوبی هم به همبن صورت ، میدان را دور می زنند .

در ضمن اطراف میدان هم فضا به اندازه کافی برای ایستگاه اتوبوس و تاکسی وجود دارد وهمین طور فضای سبز خود میدان هم سبب زیبایی بسیار آن منطقه از شهر  می‌شود.

نمی دانم ایده این طرح یا چیزی شبیه به آن چقدر اجرایی است  اما مطمئنا ارزش مطرح کردن آن در شورای شهر و شهرداری را دارد و در صورت تاثیرگذار بودن در ترافیک ، بودجه برای آن هم هرچه قدر که صرف  شود سرمایه گذاریست نه هزینه.

البته موارد دیگری هم از این نقاط ترافیکی در گرگان وجود دارد که دارای مشکلات مشابه هستند. مانند سه راهی گلشهر با بلوار ناهارخوران، تقاطع مقابل هتل معروف با کمربندی ، چهارراه آتش‌نشانی و میدان‌بارقدیم ،چهارراه شهرک بهارستان، سه راهی بین خیابان اداره کل آموزش و پرورش با ابتدای بلوار شهرک بهارستان که یک میدان کوچک کفایت می کند ،  تقاطع کمربندی با خیابان دانشگاه آزاد گرگان .