گرگان ما GORGAN

که گرگان ریشه در اسطوره دارد / هزاران نکته مستوره دارد

سهم اقتصاد گرگان از گردشگران تابستانی
نویسنده : علی نصیبی - ساعت ۱۱:٢۸ ‎ب.ظ روز دوشنبه ٢٢ تیر ۱۳۸۸
 

شهر پر از مسافر است. شب ها در ناهارخوران، میدان بسیج، محوطه امامزاده زیارت و ... جای سوزن انداختن نیست و به سختی محوطه‌ای هر چند کوچک برای اتراق پیدا میشود.

اما آیا حضور این همه مسافر در گرگان سبب چرخش سریعتر چرخ اقتصاد این دیار نیز می گردد؟ آیا همچون دیگر شهرها ، در گرگان نیز زمینه برای هزینه کردن مسافران فراهم است؟

تصور میکنم پاسخ این سئوالات " نه " باشد. آری ما چندان یاد نگرفته ایم که از مسافر و گردشگر سود اقتصادی ببریم و از این رو نصیب ما از صنعت گردشگری ،  مسافرانی هستند که یا از شرق به قصد استفاده از دریا و ... عازم سواحل گیلان و مازندران میشوند و یا آن عده که از مرکز و ... جهت زیارت حرم امام رضا (ع) از این دیار میگذرند و با شبی اقامت ساده و کم هزینه در کنار پارکی جنگلی و ... ، و بر جا گذاشتن مقداری زباله و ... از منطقه می روند.

عدم ایجاد تاسیسات تفریحی و گردشگری مناسب در منطقه علیرغم وجود زمینه های کافی ، عدم معرفی شایسته و بایسته این دیار به هموطنان با وجود اقلیم های متنوع  ، و ... سبب شده مسافر به گرگان و استان تنها به عنوان یک معبر گذر از سر اجبار و نه مقصد جهت ماندگاری نگاه کرده و بدین خاطر ، استان حداقل نصیب اقتصادی را از گردشگران می برد.

سالهاست که از زبان این و آن وعده راه اندازی " تله کابین ناهارخوران " ، " شهربازی مجهز" ، " باغ گل و پرندگان " ، " دهکده صنایع دستی "  ، " احیای خانه های تاریخی " و ... را می شنویم که در صورت تحقق ، میتواند گردشگر اهل هزینه کردن را به حضور لااقل یک شبانه روزه در گرگان ترغیب کند. حضوری که میتواند در رونق فعالیت آژانس های مسافرتی ، هتل ها ، سالن های غذاخوری ، شبکه حمل و نقل و ... گرگان بسیار موثر باشد.

شاید تعجب کنید اگر بدانید که درآمد سالانه استان همجوار مازندران از گردشگری 350 میلیارد تومان و به ازای هر گردشگر 58 هزار تومان است،توجه کنید 350 میلیارد تومان. در حالی که به گواه بسیاری از هموطنان ، منش اجتماعی، فرهنگ و ... گرگانیان در برخورد با گردشگران و مسافران ، بسیار پسندیده و شایسته یک میزبان ایرانی بوده که این به خودی خود به همراه تنوع جاذبه ها ، یکی از پیش زمینه های لازم جهت توسعه گردشگری است.